Centrum Medyczne "Gemini"
    A+ A- Reset
    A+ A- Reset
 
 

Rehabilitacja słuchu i mowy


 

logo NFZ

Usługi zdrowotne finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

Ośrodek dzienny rehabilitacji słuchu i mowy.

Rejestracja, informacja pod numerem telefonu: 52 39 67 487

Rejestracja osobista: Centrum Medyczne Promedica
Chojnice, ul. Młodzieżowa 21A

 

Rehabilitacja Słuchu i Mowy w naszym ośrodku obejmuje kompleksową i wielospecjalistyczną opiekę diagnostyczno-terapeutyczną nad pacjentami mającymi problemy ze słuchem i/lub zaburzenia mowy.

Zajęcia skierowane są do osób ( dzieci oraz dorośli) z następującymi problemami:

  • Niedosłuch u dzieci wrodzony oraz nabyty.
  • Zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD):

Trudności w rozumieniu mowy w hałasie.

Problemy z lokalizacją dźwięku.

Zaburzenia dyskryminacji dźwięków mowy.

Problemy z pamięcią słuchową i sekwencjonowaniem dźwięków.

Trudności z rozumieniem złożonych instrukcji słownych.

Diagnostyka zaburzeń APD – link

  • Stany po zabiegach usunięcia krtani (laryngektomii):

- Rehabilitacja głosu, oddychania i połykania: nauka mowy przełykowej, protezowanie głosowe (proteza tchawiczo-przełykowa), mowa z użyciem elektronicznego krtaniotwórcy.

  • Inne czynniki wymagające rehabilitacji słuchu i mowy:

Implanty ślimakowe: zarówno u dzieci, jak i dorosłych.

Aparaty słuchowe: Dobór, dopasowanie i trening słuchowy w celu optymalnego wykorzystania aparatów.

Szumy uszne: Terapia szumów usznych, habituacja.

Zawroty głowy i zaburzenia równowagi: Często współwystępują z problemami słuchowymi i wymagają współpracy z fizjoterapeutą.

Opóźniony rozwój mowy (ORM): O różnej etiologii, w tym genetycznej, środowiskowej, neurologicznej.

Specyficzne zaburzenia językowe (SLI): Trudności w nabywaniu i używaniu języka pomimo prawidłowego słuchu i inteligencji.

Afazja, Dyartria, Dysfagia.

Rozszczepy wargi i/lub podniebienia: Wymagają kompleksowej rehabilitacji mowy i funkcji oralnych.

Mózgowe porażenie dziecięce (MPD): Często współwystępują zaburzenia mowy, połykania i słuchu.

Zespoły genetyczne, autyzm, niepełnosprawność intelektualna, mutyzm wybiórczy.

 

Metody rehabilitacji:

W zależności od diagnozy i potrzeb pacjenta, rehabilitacja może obejmować:

  • Trening słuchowy: Ćwiczenia mające na celu poprawę percepcji i rozumienia dźwięków mowy.
  • Trening słuchowy wg metody Tomatisa.
  • Terapia logopedyczna: Ćwiczenia artykulacji, emisji głosu, płynności mowy, leksyki i gramatyki.
  • Neurologopedia: Terapia zaburzeń mowy i komunikacji wynikających z uszkodzeń układu nerwowego.
  • Surdopedagogika: Edukacja i terapia dzieci i dorosłych z wadami słuchu.
  • Fizjoterapia: Ćwiczenia mięśni twarzy, szyi, klatki piersiowej, terapia manualna w obrębie głowy i szyi (szczególnie ważna przy zaburzeniach połykania i emisji głosu).
  • Psychoterapia: Wsparcie psychologiczne dla pacjentów i ich rodzin, pomoc w radzeniu sobie z trudnościami emocjonalnymi związanymi z zaburzeniami słuchu i mowy.
  • Wsparcie techniczne: Dobór i nauka obsługi aparatów słuchowych, implantów ślimakowych, systemów wspomagających słyszenie, komunikatorów.
  • Alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC): Piktogramy, gesty, systemy wymiany obrazków (PECS), urządzenia generujące mowę.

 

Współpraca zespołu specjalistów:

W procesie rehabilitacji słuchu i  mowy są  skoordynowane działania zespołu specjalistów, w tym: surdologopedów, logopedów, neurologopedów, surdopedagogów, fizjoterapeutów i psychologów. Regularne konsultacje i wymiana informacji między specjalistami pozwalają na holistyczne podejście do pacjenta i dostosowanie terapii do jego indywidualnych potrzeb i postępów.

 

Co zrobić, by dziecko lub osoba dorosła mogło być objęte zajęciami z zakresu Rehabilitacji Słuchu i Mowy?

Pacjent musi posiadać skierowanie do ośrodka dziennego dla dzieci na rehabilitację słuchu i mowy oraz rozpoznanie postawione przez otolaryngologa lub foniatrę lub audiologa. 

Kod komórki : 2300